Historie

In 1921 is het bedrijf opgericht door Daan Cornelissen, een zelfstandig
schipper die voornamelijk zand, grind en puin vervoerde.
De eerste jaren werd in opdracht van aannemingsbedrijven gevaren, o.a. over de
toenmalige Zuiderzee bij de aanleg van de Afsluitdijk, waar keileem en zand werd
aangebracht.
Al snel merkte de oprichter dat de handel in de te vertransporteren materialen een
betere opbrengst gaf en langzaam ging hij hiertoe over.
Vooral de levering van puin gaf problemen, zodat hij zich genoodzaakt zag om zelf sloopwerken aan te nemen.
Na het betrekken van een woning aan de wal groeide het bedrijf gestadig uit tot
ca. 30 werknemers. In 1935 werd er geïnvesteerd in vrachtwagens
met zelfkiepende laadbakken.
Tijdens de oorlogsjaren '40-'45 werden deze voorzien van kolengasgeneratoren
waardoor het brandstofprobleem werd opgelost. In het laatste oorlogsjaar
werden de auto's gedemonteerd en verborgen waardoor direct na de bevrijding
het aannemersbedrijf kon worden voortgezet.
In de jaren '50 werden er enkele draglines en graaf/laadmachines aangeschaft
en kwamen drie zoons in het bedrijf te werken die het bedrijf later voort
zetten.
In de jaren '70 was het bedrijf uitgegroeid tot ca. 55 werknemers, echter ten
gevolge van de toenemende recessie begin jaren '80 is dit weer gedaald tot
ongeveer 15 werknemers.
Medio 1976 trad de huidige directeur, D.M. Cornelissen, aan en deze is tot op
heden nog steeds de directeur bij D. Cornelissen & Zonen B.V.
Door verregaande mechanisatie en optimalisering van de bedrijfsvoering
telt D. Cornelissen & Zonen nu 10 werknemers en heeft een zeer uitgebreid
scala van werkzaamheden in de GWW & Bouw sector.